ابزار های آنلاین

راهنمای دریافت خسارت بیمه اتومبیل ایران

Car use in third party insurance

در تصادفات رانندگی اگر مقصر حادثه می باشید ، لازم در صورت وقوع حوادث مالی و یا جانی موارد ذیل را جهت دریافت خسارت رعایت نماییم

اگر طی حادثه رانندگی ، وسیله نقلیه ما باعث ورود خسارت مالی به اموال اشخاص ثالث گردد( اتومبیل و یا سایر اموال) به دو صورت نیازمند ارائه مدارک به شرکت بیمه می باشیم .

اگر خسارت وارد شده کمتر از یک چهلم دیه ماه حرام در زمان وقوع حادثه باشد ، و کروکی توسط نیروی انتظامی ارائه نگردد جهت دریافت خسارت ، حضور هر دو وسیله نقلیه در شعب خسارت شرکت بیمه به همراه مدارک الزامی می باشد.

اگر خسارت وارد شده بیش از سقف اعلام شده باشد ، و طرفین اختلافی بابت حادثه مربوطه نداشته باشند دریافت کروکی از پلیس راهور و ارائه آن به شرکت بیمه مقصر حادثه الزامی می باشد. در این حالت حضور خودروی مقصر حادثه الزامی نمی باشد.

  • حضور راننده و خودروی زیان‌دیده برای رویت و تایید حادثه و ارزیابی خسارت توسط كارشناس بیمه‌گر؛
  • اصل برگ كروكی سازشی تصادف و امضا شده توسط پلیس تنظیم‌کننده؛
  • اصل و كپی گواهینامه زیان‌دیده حادثه؛
  • اصل و كپی كارت ملی زیان‌دیده حادثه؛
  • اصل و كپی بیمه نامه ثالث معتبرخودروی زیان‌دیده حادثه؛
  • اصل و كپی كارت مشخصات خودروی زیان‌دیده حادثه؛
  • اصل یك برش كوپن بیمه‌نامه معتبر مقصر حادثه؛
  • كپی گواهینامه و كارت مشخصات و بیمه نامه خودروی مقصر حادثه؛
بیمه شخص ثالث

جهت دریافت خسارت های جرحی ، ارائه کروکی در کنار مدارک ذیل به شرکت بیمه گر مقصر حادثه الزامی می باشد.

  • اصلالت بیمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه
  • اصل گواهینامه راننده مقصر حادثه، کارت خودرو و کارت ملی راننده.
  • کروکی تصادف (گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس منتخب مراجع قضایی).
  • گزارش ها و صورت جلسات نیروی انتظامی.
  • اوراق بازجویی از مقصر و زیان‌دیدگان.
  • نظریه سازمان پزشکی قانونی.
  • آرای دادگاه.
  • کارت های شناسایی مجروحین و متوفیان (شناسنامه و کارت ملی ایشان)
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی در صورتی که در مراکز درمانی بستری شده باشد.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وراث متوفی و یا ذی‌نفعان دریافت خسارت.
  • جواز دفن، گزارش معاینه جسد و گواهی فوت به همراه شناسنامه باطل شده متوفی، در صورتی‌که در حادثه زیان‌دیده فوت نموده باشد.
  • ارائه گواهی انحصار وراثت، در حوادث منجر به فوت.

جهت دریافت خدمات بیمه ای از شرکت بیمه ایران در رشته بیمه بدنه اتومبیل، لازم است به نکات ذیل توجه فرمایید تا علاوه بر سهولت و سادگی در دریافت خسارت خود ، خسارت کامل را تا سقف قراردادی خود دریافت نمایید.

اقداماتی که لازم است قبل از وقوع حادثه رعایت نماییم به شرح ذیل می باشد .

  • عدم استفاده راننده با سابقه کمتر از سه سال از زمان صدور گواهینامه و یا کمتر از 25 سال ( در صورت استفاده و وقوع حادثه ، 10 درصد به فرانشیز کسر شده بابت خسارت اضافه می گردد )
  • عدم استفاده از وسایل نقلیه در صورت استفاده از مواد مخدر و یا مشروبات الکلی و یا هر نوع موادی که از نظر شرعی در قانون مجازات اسلامی حرام و غیر مجاز می باشد ( در صورت احراز در زمان حادثه ، خسارت غیر قابل پرداخت می باشد )
  • محافظت از وسیله نقلیه همچون گذشته و همانند قبل از خرید بیمه نامه بدنه اتومبیل
  • افزایش سرمایه ( ارزش خودرو ) بیمه نامه در صورت افزایش قیمت خودرو در طول مدت بیمه نامه ( در صورت عدم خرید پوشش نوسان قیمت )
  • پرداخت حق بیمه نقدی بلافاصله پس از صدور بیمه نامه و اقساط در سررسید مشخص شده ( در صورت عدم واریز حق بیمه در سررسید مشخص بیمه گر می تواند نسبت به عدم پرداخت خسارت اقدام نماید )
  • هرگونه تغییر در وسیله نقلیه فوق ، از قبیل نصب لوازم اضافه ، تغییر پلاک یا مالک طی یک درخواست کتبی به این نمایندگی اعلام گردد.
راهنمای دریافت خسارت بدنه اتومبیل
  • در اولین گام موضوع در زمان وقوع خسارت به این نمایندگی اعلام گردد تا اقدامات لازم توصیه گردد.
  • در صورت وجود مقصر حادثه ، شما تحت هیچ شرایطی اجازه رضایت و سازش با مقصر حادثه را نخواهید داشت و در صورت رضایت به مقصر حادثه ، بیمه گر از پرداخت خسارت خودداری می کند . لذا لازم است موضوع به بیمه گر ارجاع ، و بیمه گر پس از پرداخت خسارت به شما ، نسبت به بازیابی خسارت خود از مقصر اقدام نماید.

تبصره : در صورتی که مقصر حادثه دارای بیمه شخص ثالث معتبر باشد پس از پرداخت خسارت از محل بیمه نامه شخص ثالث وی ، پرونده از طریق شعبه پرداخت کننده خسارت ثالث مقصر به شرکت بیمه ایران ارجاع می گردد تا الباقی خسارت از محل بیمه بدنه جبران گردد.

  • در زمان وقوع هر حادثه ای لازم است در ابتدا با شماره گیری تلفن 110 موضوع را اطلاع داده تا پس از حضور نیروی انتظامی کروکی صادر گردد. لازم به ذکر است در خسارت های کمتر از 40 میلیون تومان در سال 1403 ، نیروی انتظامی از کشیدن کروکی خودداری می نماید. اما درخواست حضور پلیس در محل با وجود عدم صدور کروکی در بسیاری از مواقع راهگشای مشکلات بین دعوی خواهد بود.
  • در صورتی که به هر علت موفق به دریافت کروکی از نیروی انتظامی نشده اید و دریافت خسارت توسط شما نیازمند ارائه کروکی می باشد لازم است از طریق شورای حل اختلاف محل وقوع حادثه اقدام به دریافت کروکی فرضی نمایید.
  • در خسارت های کمتر از یک‌ چهلم نرخ دیه ماه حرام و درصورتی که یکی از شرایط ذیل پابرجا نباشد، نیازی به ارائه کروکی به شرکت بیمه ایران برای دریافت خسارت خود نمی باشید ( به استثنای خسارت دنده عقب ) اما در خسارت های بعدی نیاز به صدور کروکی می باشد.
  • در صورت وقوع خسارت پس از تماس با نیروی انتظامی ، با شماره تلفن 09356509555 این نمایندگی تماس گرفته و موضوع اطلاع داده شود و تا اقدامات لازم جهت دریافت خسارت صورت پذیرد – ساعت پاسخگویی 8 لغایت 23 می باشد ( همچنین در صورت وقوع حادثه در ساعاتی به غیر از ساعت اعلام شده با شماره 09668 بیمه ایران تماس گرفته شود )
  • لازم است قبل از تعمیر وسیله نقلیه خود موضوع خسارت را حداکثر تا 5 روز بعد از وقوع حادثه به بیمه گر اعلام فرمایید

در موارد زیر برای گرفتن خسارت‌ از بیمه، حتما باید برگه کروکی (سازشی یا غیرسازشی) داشته باشیم:

  • تصادف با ماشین نظامی؛
  • تصادف با ماشین سنگین (کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و…)؛
  • تصادف با موتور؛
  • تصادفات زنجیره‌ای و برخورد چند ماشین؛
  • نداشتن گواهینامه یا بیمه‌نامه یکی از طرفین تصادف؛
  • تصادف با فردی که ساکن شهر دیگری است؛
  • تصادف به خاطر رد کردن چراغ قرمز؛
  • برخورد با با شی ثابت مثل گاردریل و درخت؛
  • پیوسته نبودن بیمه‌نامه شخص ثالث امسال و سال گذشته (یعنی بین تاریخ صدور بیمه‌نامه تا بیمه‌نامه بعدی تأخیر زمانی وجود داشته باشد)؛
  • گذشتن کم‌تر از 20 روز از شروع بیمه‌نامه شخص ثالث؛
  • زخمی شدن یا خدای نکرده فوت کردن کسی در تصادف؛
  • تصادف به خاطر دنده عقب؛
  • تصادف برای بار دومی در طول مدت بیمه‌نامه؛
  • نامعلوم بودن دلیل تصادف؛
  • تصادف شاخ‌به‌شاخ؛
  • خسارت‌های مالی بیشتر از یک چهلم دیه ماه حرام
راهنمای دریافت خسارت بدنه اتومبیل

بعد از وقوع حادثه شما به دو صورت می توانید نسبت به دریافت خسارت خود اقدام فرمایید

  1. دریافت خسارت آفلاین

در صورتی تمایلی به دریافت خسارت بیمه بدنه اتومبیل خود به صورت آنلاین را ندارید ، لازم است با مراجعه به یکی از شعب شرکت بیمه ایران در کشور ، نسبت به اعلام و دریافت خسارت خود اقدام فرمایید.

  • اصل و کپی کارت وسیله نقلیه پشت و رو
  • اصل و کپی برگ سبز خودرو
  • اصل و کپی بیمه نامه شخص ثالث ( در صورت وجود )
  • اصل و کپی گواهینامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی کروکی
  • حضور وسیله نقلیه آسیب دیده در محل
  1. دریافت خسارت آنلاین

در صورت که نیازمند دریافت خدمات به صورت آنلاین می باشید می توانید با مراجعه به پنل کاربری خود در سامانه بیمه ایران من ، نسبت به اعلام خسارت خود اقدام فرمایید. همچنین در صورتی که مشتری این مجموعه می باشید می توانید با تماس با مرکز پشتیبانی این نمایندگی نسبت به اعلام خسارت خود اقدام فرمایید.

  • گواهینامه پشت و رو
  • کارت ماشین پشت و رو
  • تصویر پلاک خودرو
  • تصویر از مواضع اسیب دیده
  • شماره شبا بانکی
  • آدرس و ساعت دقیق محل حادثه
  • کروکی خودرو

    توجه : مدارک فوق را از طریق بخش ثبت خسارت آنلاین بیمه اتومبیل در وب سایت ما به ادرس ذیل بارگذاری نموده تا اقدامات بعدی توسط این نمایندگی صورت پذیرد. ( مهلت ارسال مدارک خسارتی و اعلام خسارت به شرکت بیمه ، 5 روز از زمان وقوع خسارت می باشد)

    • بعد از اعلام خسارت به شرکت بیمه و کارشناسی اتومبیل شما ، خودرو می بایست حتما در مراکز مجاز و مورد تایید شرکت بیمه و تا سقف تعیین شده تعمیر گردد .
    • اگر به هر علتی قبل از شروع به کار واحد تعمیر گاهی ، مشخص گردید خسارت اجرت تعیین شده توسط شرکت بیمه کمتر از مقدار تعیین شده توسط واحد تعمیر گاهی می باشد . تعمیرگاه موظف به اعلام جزئیات خسارت به شرکت بیمه ایران طی یک نامه کتبی می باشد تا کارشناس بیمه جهت بررسی خسارت به محل تعمیر گاه مراجعه نماید .
    • تحت هیچ شرایطی بدون تایید شرکت بیمه گر نسبت به تعمیر اتومبیل بیش از خسارت برآورد شده اقدام نفرمایید.
    • ترک صحنه تصادف
    • رضایت به مقصر حادثه
    • تعمیر خودرو قبل از اعلام خسارت به شرکت بیمه
    • تاخیر بیش از 5 روز از زمان وقوع حادثه
    • عدم استفاده از وسیله نقلیه بدون داشتن گواهینامه مجاز
    • استفاده از مواد مخدر و نوشیدنی های غیر مجاز در هنگام رانندگی
    • درخواست و دریافت کروکی
    • تهیه یک بیمه نامه جامع و مناسب با شرایط خود
    • مطالعه کامل و دقیق اطلاعات بیمه نامه ، شرایط خصوصی و عمومی بیمه نامه خود

    میلاد محمدی
    ده سال در صنعت بیمه مشغول به فعالیت هستم در این بستر به دنبال این هستم که با نگاهی نقادانه و بدون جانبداری از خدمات شرکت های بیمه ای ، به بررسی خدمات هر شرکت بپردازم . تا شما بتوانید بهترین انتخاب را جهت اخذ پوشش بیمه ای داشته باشید .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *